“Cuvintele Desavarsitului meu Invatator” scrisa de Patrul Rinpoche, este una dintre cele mai indragite introduceri in intelegerea fundamentelor buddhismului tibetan, recomandata de catre Sfintia sa Dalai Lama si alti invatatori eminenti. Cartea este un ghid amanuntit de metode cu ajutorul carora persoane obisnuite ca noi isi pot transforma constiinta si pot porni pe calea spre starea de trezire a constiintei, starea eliberarii de atasamente. Este o metodica cu ajutorul careia putem atinge fericirea.

Ceea ce ne determina sa renastem in taramurile superioare sau inferioare ale acestei lumi numita Samsara, sunt, acum si in viitor, faptele bune si faptele rele pe care, noi insine, le-am acumulat! Nimic nu este intamplator si absolut tot ceea ce facem conteaza!

Daca dorim sa ne schimbam viata, sa eliminam suferinta la care suntem zilnic supusi, este foarte important sa eliminam aceste zece actiuni negative, iar acest lucru va face diferenta! Aceste actiuni negative sunt rodul mintii noastre dualiste, incarcata de defecte psihologice. Eliminarea lor nu este un ideal indepărtat, ci ceva care, cu metodele adecvate si un efort maret, poate fi obtinut aici si acum de catre oricine.

Pentru a intelege mai bine cele zece actiuni negative, putem sa le privim ca metode de purificare a corpului, de purificare a vorbirii si de purificare a mintii.

Actiuni negative care trebuie evitate

Dintre aceste zece actiuni:

  • trei sunt actiuni fizice: a lua viata, a lua ceva cu forta, prin inselaciune sau pe ascuns si conduita sexuala gresita
  • patru sunt actiuni verbale: minciuna, semanarea discordiei, jignirea si vorbaraia inutila
  • iar trei sunt actiuni mentale: lacomia, a dori rau altora si punctele de vedere gresite.

1

A lua viata sau a omori

Prin acest lucru se intelege orice act intentionat, menit sa puna capat vietii unei fiinte, fie ea umana sau animala. De fapt, oricarei fiinte vii! Aceste actiuni sunt: un razboinic care ucide un “dusman”, noi cand ne sacrificam animalele pe care le crestem in propria ograda, omul care-si ia lui insusi viata, atunci cand calcam cu ura o insecta care ne-a aparut pentru o secunda in dreptul ochilor, cand vanam, etc. De ce continuam sa facem aceste actiuni negative? Pai…unii din ura, altii fara a cunoaste efectul Karmic al actiunilor sau cei mai multi dintre noi din inconstienta si ignoranta activa in care ne ducem existenta.

Unii dintre noi, suntem infiorati doar gandindu-ne la actul uciderii cu propriile maini, si ne spunem plini de liniste ca “eu nu”. Dar sa ne amintim, nu este nimeni, mare sau mic, puternic sau slab, educat sau needucat, care sa nu fie vinovat de zdrobirea sub picioare a nenumarate mici insecte în timpul mersului. Dar carnea pe care o mancam cu atata placere? Multi cred ca numai persoanele care indeplinesc actul ucidrii au parte de efecte karmice negative. Este bine sa stim ca aceste cauze ne afecteaza pe toti cei care suntem implicati si care simtim placere in urma unei activitati negative.

2

A lua cu forta, pe ascuns sau prin inselare

Luarea cu forta sau luare prin constrangere, inseamnă confiscarea fortata a posesiunilor sau proprietatilor de catre un individ puternic precum o autoritate, fara a avea drept legal asupra lor. Aceasta include de asemenea jaful prin forta numerica.

Luarea pe ascuns, inseamnă a lua in posesie lucrurile în taina, precum un spargator, fara a fi vazut de catre proprietarul lucrului respectv.

Luarea prin inselaciune, inseamna a lua bunurile celorlalti, printr-o negociere de afaceri, de exemplu mintind cealaltă parte, folosind greutati si unitati de masura false sau alte astfel de siretlicuri.

În zilele noastre, nici nu ne trece prin minte ideea ca in afaceri sau in alte contexte ar fi gresit sa obtinem lucruri de la ceilalti prin escrocherie si inselaciune, atata vreme cat nu furam în mod fatis. Dar in realitate, nici un profit pe care il facem prin inselarea celorlalti oameni nu este diferit de furtul pe fata.

3

 Conduita sexuala gresita

Cea mai grava conduita sexuala gresita, este conform acestor invataturi, aceea de a determina o alta persoana sa-si incalce legamintele. Include de asemenea fapte asociate anumitor persoane, locuri si circumstante: masturbarea, relatiile sexuale cu o persoana maritata sau promisa altcuiva; in timpul bolii, necazului, sarcinii, a unei pierderi grele, menstruatiei sau recuperarii dupa nastere; cu parintii, cu alti membri interzisi ai familiei sau cu un copil inainte de pubertate, alte metode “moderne” de satisfactie si asa mai departe.

4

Minciuna

Minciunile obisnuite, sunt cuvintele neadevarate care au drept intentie inselarea altora.

Minciunile majore, cand spunem ca nu exista nici un beneficiu din actiuni pozitive sau nu exista consecinte daunatoare atunci cand actiunile noastre sunt negative. Atunci cand negam virtutile celor care sunt Buddha, Iisus sau alte figuri iluminate, negari care vin din intunericul mintii noastre inguste.

Minciunile falsilor lama sau alte figuri religioase, cuprind toate pretentiile neadevarate de a poseda anumite calitati, capacitati sau clarfiziuni. In zilele nostre acestia au mai mult succes decat maestrii adevarati!

5

Semanarea discordiei

Semanarea pe fata a discordiei, aceasta este o strategie folosita de persoane care detin o anumita autoritate. Consta in crearea unui conflict intre doua persoane, spunandu-i deschis uneia ca cealalta l-a vorbit de rau pe la spate.

Semanarea tainuita a discordiei,  consta in despartirea a doua persoane care se inteleg bine, mergand pe ascuns la una dintre ele si spunandu-i ca cealalta a vorbit-o pe la spare de rau.at maestrii adevarati!

6

Jignirea

Jignim cand facem remarci neplacute la adresa persoanelor cu dizabilitati numindu-le in mod deschis orb, surd, schiop, gras etc. Sau aruncandu-le vorbe aspre de tot felul, cuvinte aspre care-i fac nefericiti sau neconfortabil.

7

Vorbaraia inutila

Inseamna a vorbi mult si fara noima, continuu. Barfele care par sa vina natural si spontan sunt in cea mai mare parte, atunci cand le privim mai indeaproape, motivate de dorinta sau antipatie, iar gravitatea greselii va fi proportionala cu cantitatea de atasament sau antipatie din propria minte.

8

Lacomia

Lacomia include toate gandurile pline de dorinta pe care le avem referitoare la proprietatea altei persoane. Imaginandu-ne cat de placut ar fi daca aceste minunate posesiuni ar fi ale noastre, nascocind scheme de a pune stapanire pe ele.

9

A dori raul altora

Se refera la toate gandurile rautacioase pe care le-am putea avea despre alte persoane. De exemplu, a cloci cu antipatie sau manie asupra modului in care le-am putea face rau altora; simtindu-ne dezamagiti cand ei prospera sau reusesc; dorind ca acestia sa fie mai putin confortabili, mai putin fericiti sau mai putin talentati; sau simtind bucurie atunci cand li se intampla lucruri neplacute.

10

Puncte de vedere gresite

Punctele de vedere gresite cuprind opinia ca actiunile nu determina efect karmic, punctele de vedere ale eternalismului si nihilismului.

Efectele celor zece actiuni negative

Fiecare actiune negativa produce mai multe feluri de efecte karmice.

Efectul deplin maturat

Comiterea unuia dintre cele zece acte vatamatoare in timp ce suntem motivati de antipatie conduce la nasterea in infernuri. Comiterea unuia dintre ele din dorinta, conduce la nasterea ca fiinta preta, iar din ignoranta, la nasterea ca animal. Odata renascuti in taramurile inferioare, avem de indurat suferinfe specifice acestora. De asemenea, un foarte puternic impuls – dorinta, mania sau ignoranta foarte puternica – motiveaza o lunga si continua acumulare de actiuni care determina nasterea în infernuri. Cand vorbim de infern, ne referim la viata traita in profunda suferinta, nasterea in taramuri unde sunt razboaie, foamete, seceta, fenomene naturale extreme. Ne referim la cei care sunt abandonati la nastere, cei care nu simt iubire si atentie niciodata, la cei care nu au dupa ce bea apa, la acele persoane foarte instarite care sunt lovite de boli si moarte, la cei care isi pierd întreaga viata agonisind, protejand si sporindu-si averea. Toate aceste efecte conduc doar la suferinta si actiuni negative!

Efectul asemanator cauzei

Aceste efecte sunt de doua feluri: actiuni asemanatoare cauzei si experiente asemantoare cauzei.

  1. Actiuni asemanatoare cauzei:

    Daca am ucis anterior, ne place sa ucidem, daca am furat anterior, ne place sa furam. Aceasta explica de ce, de exemplu, anumiti oameni din frageda copilarie ucid toate insectele şi mustele pe care le vad, lovesc si se comporta impulsiv. O astfel de predilectie pentru ucidere corespunde actelor asemanatoare savarsite in vieti anterioare. Inca din leagan, fiecare dintre noi actioneaza in mod foarte diferit, manati de diferite impulsuri karmice.

  2. Experiente asemantoare cauzei:

    Fiecare dintre cele zece actiuni daunatoare rezulta intr-o pereche de efecte asupra experientelor noastre ulterioare.

Luarea vietii

Daca am ucis intr-o viata anterioara, viata noastra actuala este mai scurtă, si de asemenea supusa imbolnavirilor frecvente. Exista de asemenea persoane care supravietuiesc pana la maturitate, insa din frageda copilarie sunt chinuite de boli, tot ca rezultat al faptului ca au ucis si i-au agresat pe ceilalti intr-o viata anterioara. In fata unor astfel de circumstante, este important sa ne constientizam actiunile trecute care ne-au adus aici, sa ne punem intrebari despre propria nefericire. Trebuie sa marturisim cu regret si sa ne straduimm sa renuntam la astfel de actiuni; iar ca un antidot al efectelelor noastre negative, sa facem eforturi pentru a intreprinde actiuni pozitive, abandonandu-le pe cele daunătoare.

Luarea a cea ce nu este dat.

Faptul ca am furat si furam in continuare ne face saraci, susceptibili la jaf, talharie sau alte calamitati si, mai mult, risipim printre dusmani si rivali oricat de putine posesiuni am avea. Oamenii care traiesc din jaf o sfarsesc intotdeauna ca muritori de foame. Ceea ce facem timpuriu in viata este foarte probabil sa aiba efect mai tarziu în aceeasi viata – sau chiar imediat, in viata urmatoare. A recurge la furt, înselaciune sau alte maniere de a lua ceea ce nu a fost dat cu speranta de a deveni bogat, nu ne poate aduce fericirea. O actinune negativa, va avea mereu consecinte negative! Avaritia ne va face sa ne simtim tot mai nevoiasi si mai lipsiti de orice, oricat de bogati s-ar nimeri sa fim. Posesiunile noastre vor deveni cauza actiunilor daunatoare. Sa privim indeaproape oamenii care sunt aparent bogati.

Daca nu-si folosesc cu generozitate averea, care este izvorul fericirii si bunastarii in aceasta viata si in vietile ce vor veni, ei sunt în realitate mai saraci decat cei saraci. Persoanele care acum experimenteaza efectele generozitatii lor trecute, niciodata nu sunt lipsite de avere in toata viata lor si pentru multi dintre ei aceasta se intampla fara a face cel mai mic efort. Astfel ca a recurge la furt, inselaciune sau alte maniere de a lua ceea ce nu a fost dat cu speranta de a deveni bogat inseamna a realiza tocmai opusul a ceea ce am intentionat. Efectul karmic va incepe sa ne afecteze si ne va face tot mai saraciti, tot mai necajiti. Vom fi lipsiti de orice control asupra celor cateva posesiuni care ne-au mai ramas. Avaritia ne va face sa ne simtim tot mai nevoiasi si mai lipsiti, oricat de bogati suntem. Posesiunile noastre vor deveni cauza actiunilor daunatoare.

Conduita sexuală greşită.

A ne complace intr-o conduita sexuala gresita, se spune, ne va determina sa avem o sotie care nu doar ca va fi neatragatoare, dar care de asemenea se va comporta intr-o maniera imorala si ostila. Cand cuplurile nu se pot opri din a se certa si lupta, de obicei fiecare partener pune vina pe seama caracterului urat al celuilalt. De fapt, ei experimenteaza fiecare efectul asemanator cauzei, rezultand din conduita lor sexuală gresita din trecut. In loc sa se urasca reciproc, mai bine ar recunoaste ca este efectul actiunilor lor negative din trecut si sa devina rabdatori unul cu celalalt, pana isi vor schimba conduita.

Minciuna

Daca am mintit in vietile trecute si inca mintim, are ca rezultat faptul ca suntem adesea criticati si depreciati, suntem de asemenea mintiti adesea de catre ceilalti. Daca suntem in mod fals acuzati si criticati acum, acesta este efectul minciunilor pe care le-am spus în trecut. In loc sa ne suparam si sa aruncam insulte asupra oamenilor care spun astfel de lucruri despre noi, mai bine sa le fim recunoscatori pentru ca ne ajuta sa epuizam efectele numeroaselor actiuni negative.

Semănarea discordiei

Efectul asemanator cauzei semanarii discordiei nu este doar acela ca asociatii si cei de langa noi nu pot trai in armonie unii cu ceilalti, ci de asemenea ca sunt certareti si recalcitranti fata de noi.

Jignirile

A fi adresat cuvinte jignitoare în vietile trecute si in viata aceasta nu numai ca face ofensiv si insultator tot ceea ce ni se spune, dar de asemenea va avea drept efect faptul ca tot cea ce spunem va provoca certuri. Limbajul jignitor este cel mai rau dintre cele zece actiuni negative ale vorbirii. Dupa cum arată proverbul: Cuvintele nu au sageti nici sabii, totusi ele sfasie mintile oamenilor în bucati. A provoca brusc antipatia unei alte persoane, sau – chiar mai rau – a spune chiar si un singur cuvant ofensator unei fiinte sfinte, determina numeroase vieti petrecute in taramurile inferioare. Sa invatam sa vorbim amabil de fiecare data. Mai mult, intrucat nu putem sti niciodata cine ar putea fi o fiinta sfanta sau un om bun, este benefic sa ne instruim sa percepem toate fiintele ca fiind pure. Sa invatam sa le pretuim si sa le preamarim virtutile si realizarile. Cumportamentul etic si moral este dovada vie a faptului ca suntem fiinte superioare!

Lacomia

Efectul lacomiei nu numai ca zadarniceste tot ceea ce ne dorim cel mai mult, ci de asemenea creaza toate circumstantele pentru ceea ce ne dorim cel mai putin. Hrăneşte-ţi trupul, dar nu-l omorî prin lăcomie!

Flecareala inutila

Efectul asemanator cauzei flecarelii inutile este nu numai ca tot ceea ce vom spune nu va avea greutate, ci de asemenea vom fi lipsiti de orice hotarare si incredere in sine. Nimeni nu va mai avea incredere in noi nici chiar atunci cand spunem adevarul si nu vom avea siguranta de sine atunci cand vorbim în fata multimii.

A dori rau altora

Dorind rau altora, nu numai ca vom trai intr-o teama constanta, dar de asemenea vom suferi daune frecvente.

Punctele de vedere gresite

Efectul faptului de a fi întretinut puncte de vedere gresite este acela ca nu numai ca vom persista in astfel de credinte daunatoare, dar de asemenea mintea noastra va fi tulburata de amagire si conceptii gresite.

Noi, toate fiinţele, ne straduim pentru obtinerea fericirii şi confortului. Noi toti ne dorim sa fim fericiti si fara griji; nici unul dintre noi nu dorim sa fim nefericiti sau sa suferim. Ceea ce nu intelegem este, de fapt, acest fapt foarte simplu: cauza fericirii o constituie actiunile pozitive, iar noi, dimpotriva, ne abandonam celor zece actiuni negative.  

Daca, totusi, am facut o actiune rea, este necesar sa ne dam seama unde am grestit si sa facem eforturi sa nu repetam acea greseala. Acesta este adevaratul sens al caintei si, in acest fel, vom progresa pe calea nobila spre eliberare, redemptiune.

Rugaciunea pentru iertare nu are sens daca  repetam acțiunea din nou si din nou. Cine crezi ca este acolo pentru a-ti „spala pacatele”? Tu insuti, fara exceptie! Acest lucru inceape cu realizarea, constientizarea acestui adevar!

Noi toti facem greseli! Important este sa devenim constienti ca toate suferintele pe care le provocam sunt ale noastre. Ele vin din inconstienta activa in care traim si a nivelului de adormire profunda in care se gaseste constiinta. A fi sedusi in a crede ca o alta persoana poate „spala” faptele noastre rele printr-o alta cale „miraculoasa” nu este doar o simpla superstitie, ci mai rau, nu este utila in special dezvoltarii noastre spirituale. Acest lucru face ca noi sa ramanem in continuare in  ignoranta.

Daca dorim sa fim diferiti, sa facem o diferenta clara, este primordial sa ne straduim sa fim amabili si placuti, sa nu-i vatamam pe ceilalti, ci sa le fim de ajutor. Cand vorbim nu trebuie sa exprimam atitudini precum dispret, critica sau invidie. Sa ne straduim atat cat putem ca fiecare cuvant pe care il rostim sa fie placut si adevarat. Atunci cand ii ajutam pe ceilalti sa nu asteptam ca un cersetor ceva in schimb.  Pur si simplu, sa daruim fericirea celorlalti din strafundul inimii noastre! In felul acesta ne curatam karma, ne eliberam de suferinta si cu multa rabdare, practica dedicata si devotament ajungem sa atingem fundamentul perfectiunii dintru inceput. Intram in contact cu natura mintii noastre!

Patrul Rinpoche ne sugereaza sa ne rugam in mod repetat cu aceste cuvinte: „De-a lungul tuturor vietilor mele, fie ca eu sa nu aduc vatamare nici macar unui fir de par din capul cuiva si fie ca eu sa-i ajut intotdeauna pe toti ceilalti.”

Daca iti place ceea ce citesti si consideri ca acest articol ar putea ajuta, ofera si altcuiva posibilitatea de a afla despre el! Multumesc.

 

Cu nesfarsita Compasiune,

 

AdelaR

Author AdelaR

More posts by AdelaR

Leave a Reply

seventeen + 12 =