Pentru a intelege mai bine cele 10 actiuni pozitive, putem sa le privim ca metode de purificare a corpului, de purificare a vorbirii si de purificare a mintii. Practica de zi cu zi a celor 10 actiuni pozitive sau virtuti ne oferă ajutor suplimentar pe calea spre realizarea compasiunii si intelepciunii. Practicarea acestor actiuni pozitive ne aduc fericirea la care visam.

Intr-un sens general, cele zece actiuni pozitive cuprind legamantul neconditionat ca nu vom mai comite niciodată niciuna dintre cele zece actiuni negative. Cele zece actiuni pozitive constau, atunci, din abandonarea celor zece actiuni negative si practicarea antidoturilor lor pozitive.

Actiuni pozitive care purifica corpul

Grupul primelor trei virtuti ne ajuta sa ne abtinem de la actiuni corporale daunatoare, care pot provoca suferinte si violenta intr-o masura mai mare decat actiunile verbale sau mentale. Adoptandu-le,cultivam bunatatea iubitoare si invatam modalitati de a lucra pentru bunastarea oamenilor, animalelor, plantelor si naturii. Cultivam in sufletul nostru generozitatea, impartasind timpul, energia, abilitătile si resursele noastre cu cei care au nevoie reala. Procedand astfel, ne purificam actiunile corporale, aducand pace noua și altora, facand lumea un loc mai bun de trait.

Cele trei actiuni pozitive care purifica corpul sunt:

  1. renuntarea la a ucide si în locul ei, protejarea vietilor fiintelor vii
  2. renuntarea la a lua ceea ce nu este dat si in locul ei, practicarea generozitatii
  3. abandonarea conduitei sexuale gresite si in locul ei, urmarea regulilor disciplinei.

Actiuni pozitive ale cuvantului

Urmatorul grup de actiuni pozitive sau virtuti ne ajuta sa ne purificam vorbirea. Aceste virtuti spun ca ar trebui sa acordam o atentie deovsebita pentru ceea ce spunem, cui ii spunem si cum o facem. Ne abtinem din a minti, de a ne angaja in discutii efemere, in a folosi cuvinte dure si de a ne angaja in barfe fara sens. Cand nu suntem constienti de impactul cuvintelor noastre, chiar daca nu exista intentia de a face rau, neglijenta in vorbire poate provoca adversitate, conflicte si diviziune. Prin urmare, pastrand in minte virtutile care purifica vorbirea, facem mai mult decat sa evitam sa facem rau altora, cultivam in propriul nostru suflet un sentiment pozitiv al armoniei care poate functiona in mai multe planuri: in relatia cu noi insine, in familie si in relatiile apropiate, in societate.

Inainte de a deschide gura pentru a spune ceva, sa ne intrebam: Este necesar sa spun ceea ce urmeaza sa spun?, Cuvintele mele pot aduce suferinta persoanei care le aude? Spun adevarul?

Cele patru actiuni pozitive ale cuvantului sunt:

  1. renuntarea la minciuna si în locul ei, rostirea adevarului
  2. renuntarea la semanarea discordiei si in locul ei, reconcilierea disputelor
  3. abandonarea cuvintelor jignitoare si în locul ei, vorbirea amabila
  4. incetarea flecarelii inutile si in locul ei, recitarea de rugaciuni si mantre sau cuvinte blande daca nu avem ceva util de spus.

Actiuni pozitive care purifica mintea

Ultimul grup al celor zece virtuti se refera la continutul mintii. Accentul se pune pe purificarea  mintii de ganduri negative. Cultivam starea de atentie sau a fi  prezent aici si acum pentru a ne impiedica mintea sa fie acaparata cu dorinte si lucruri irelevante, cu furie si ura, cu credinte si iluzii care nu ne folosesc la nimic. Prin aceste practici, dizolvam treptat cele trei otravuri fundamentale ale lacomiei, aversiunii și ignorantei. Aceste otravuri mentale sunt profund inradacinate in mintea noastra si sunt la originea tuturor suferintelor.

Cele trei actiuni pozitive care purifica mintea sunt:

  1. renuntarea la lacomie si in locul ei, a invata sa fim generosi
  2. abandonarea atitudinii rauvoitoare fata de ceilalti si în locul ei, cultivarea dorintei de a-i ajuta
  3. a pune capat punctelor de vedere gresite si in locul lor, statornicirea in noi insine a opiniei adevarate si autentice.

Efectele celor zece actiuni pozitive

Efectele actiunilor noastre pozitive sau negative nu se manifesta imediat; insa ele nu dispar. Le vom experimenta pe fiecare, atunci cand conditiile potrivite se vor intruni.

Cand o pasare se indeparteaza si zboara spre inaltul cerului, ne spun cuvintele invatatorului, umbra sa pare sa dispara. Insa aceasta nu inseamna ca umbra nu mai exista. Oriunde aterizeaza pasarea in cele din urma, acolo se afla si umbra sa din nou, la fel de intunecata si de distincta ca si mai inainte. In acelasi fel, chiar daca actiunile noastre trecute, bune sau rele pot fi momentan invizibile, ele nu dau gres in a se intoarce, in cele din urma, la noi. Karma este un bumerang!

Efectele de care ne putem bucura in urma practicarii celor zece actiuni pozitive sunt, la prima vedere, intuitive: pentru abandonarea luarii vietii, o viată lunga cu boli putine; pentru abandonarea luarii a aceea ce nu este dat, prosperitate si lipsa hotiilor sau talhariilor din viata noastra; pentru abandonarea conduitei sexuale gresite, un partener atractiv si rivali putini; pentru renuntarea la minciuna, pretuirea si iubirea tuturor; pentru abandonarea semanarii discordiei, un cerc respectuos de prieteni si apropiati; pentru abandonarea cuvintelor jignitoare, auzirea doar de vorbe placute; pentru abandonarea flecarelii inutile, a fi ascultat cu seriozitate; pentru abandonarea lacomiei, indeplinirea dorintelor noastre; pentru abandonarea gandurilor vatamatoare, lipsa vatamarii; si pentru abandonarea punctelor de vedere gresite, sporirea punctelor de vedere juste in mintea noastra.

Patrul Rinpoche ne spune prin intermediul acestei cartii “Cuvintele desavarsitului meu invatator”, ca placerile si necazurile pe care fiecare dintre noi le experimentam – de la culmea existentei pana la cea mai de jos adancime a infernului – provin numai din actiunile pozitive si negative pe care fiecare le-a acumulat în trecut. Oricat de puternici am fi, oricat de multa tarie am avea, avere sau posesiuni, nimic din toate acestea nu ne vor urma atunci cand vom muri. Vom lua cu noi doar actiunile pozitive sau negative stranse in timpul vietii, care apoi ne vor propulsa mai departe spre taramuri saṃsarice mai inalte sau mai inferioare.  

Pentru toate actiunile bune sau rele, intentia este de departe cel mai important factor care determina daca ele sunt pozitive sau negative, grele sau usoare. Este asemeni unui arbore: dacă radacina este tamaduitoare, trunchiul si frunzele vor fi de asemenea tamaduitoare. Daca radacina este otravitoare, trunchiul si frunzele vor fi de asemenea otravitoare. Frunzele medicinale nu pot creste dintr-o radacina otravitoare. In acelasi fel, daca o intentie se dezvolta din agresiune si atasament si prin urmare nu este cu totul pura, actiunea care ii urmeaza este sortita sa fie negativa, oricat de pozitiva ar parea. Pe de alta parte, daca intentia este pura, chiar si actele care par negative vor fi de fapt pozitive.

A minti pentru a proteja pe cineva care este pe cale sa fie ucis este permis. Dar nu este niciodata corect sa-i inseli pe ceilalti in propriul tau interes. Semanarea discordiei, spre exemplu intre doi prieteni apropiati, intre care unul este pacatos pe cand celuilalt ii place sa faca bine, ar fi permisa daca ar exista pericolul coruperii celui bun de catre caracterul mai puternic al celui rau. Totusi nu este permisa pur si simplu despartirea a doi oameni care o duc bine impreuna. Cuvintele jignitoare ar putea fi folosite, spre exemplu, ca mijloace mai puternice de a aduce constientizare celor pe care o abordare mai blanda nu-i impresioneaza – sau precum sfatul dat unui discipol de catre invatatorul lui pentru a-i arata greselile tainuite.

Cuvintele jignitoare spuse doar pentru a-i insulta pe ceilalti nu sunt justificate. Flecareala inutilă ar putea fi folosita ca mijloace iscusite ale prezentarii invatarurilor morale sau etice oamenilor carora le place sa vorbeasca si care altminteri nu pot fi intorsi de pe un drum gresit. Insa nu este justificata pur si simplu pentru a crea distractie pentru sine si ceilalti. Cele trei actiuni mentale negative nu sunt permise deoarece nu contin intentia care sa le duca spre un efect pozitiv. Odata ce un gand negativ a aparut, el se dezvolta intotdeauna in ceva negativ!

Mintea este singurul generator al binelui si al raului. Exista numeroase ocazii in care gandurile ce apar in minte, chiar daca nu sunt traduse in cuvinte sau fapte, au un foarte puternic efect pozitiv sau negativ. Astfel ca este important sa ne examinam mintea în permanenta. Daca gandurile noastre sunt pozitive, ne bucuram si facem tot mai mult bine in viitor, pentru noi si pentru ceilalti. Daca sunt negative, ne straduim sa le intelegem si apoi le eliminam. Trebuie să facem tot ce putem pentru a evita gandurile negative care ne vina in minte. Chiar si atunci cand facem ceva pozitiv, ar fi bine daca am verifica cu atentie motivatia. In cazul in care intentia noastra este buna, actionam. Daca motivatia noastra este de a impresiona oamenii sau se bazeaza pe rivalitate sau pe setea de faima, sa ne asiguram ca o schimbam si o inspiram cu o alta lipsita de favoruri personale.

Sa ne analizam intotdeauna mintea cu atentie. La nivelul nostru, avand atat de putina constiinta treaza, ca fiinte obisnuite este imposibil sa nu avem ganduri si actiuni care sunt inspirate de intentii pacatoase. Dar daca ne putem recunoaste propriile greseli de-ndata, le analizam si apoi facem tot ce putem sa nu le repetam, vom indeparta asocierea cu ele.

Dacă ne examinam in permanenţa mintea, avem posibilitatea de a adopta ceea ce este virtuos si respinge ceea ce este vatamator. Astfel, mintea noastra va deveni realista si toate gandurile noastre vor deveni pozitive!

Atunci cand vom trezi in inima noastra increderea in acest aspect decisiv, principiul cauzei si efectului, vom constientiza ca toate actiunile bune sau rele sunt ale noastre si vor fi ale noastre mereu! Vom deveni responsabili! In fiecare moment, este foarte important sa fim atenti si vigilenti sa nu ne atasam de propriile perceptii asupra universului si fiintelor din el, ca fiind reale si durabile. Ne antrenam mintea sa vedem totul ca pe un joc al aparitiilor ireale, al fanteziilor. Caci totul este mai intai o fantezie, o dorinta de la care plecam (visez sa am o casa mare, un job din care sa castig bine, vreau sa merg la vara in vacanta…, visez la cineva care sa ma iubeasca). Si cat de important este sa ne amintim mereu ca ceea ce gandim, devine realitate! Si ca orice fantezie se poate transforma intr-un vis frumos sau intr-un cosmar.

Cele zece virtuti nu sunt doar un set de restrictii pasive. Dimpotriva, ele ar trebui vazute ca modalitati pozitive cu ajutorul carora dezvoltam o atitudine grijulie fata de noi insine si fata de ceilalti. Persoanele care traiesc inspirate de aceste virtuti fac diferenta, pot fi usor distinse in societate! In primul rand, se pot stapani mai usor din a face rau, iar aici exista merit si virtute. In al doilea rand, au o viziune mai cuprinzatoare, care poate fi numita compasiune. Tu, conform caror valori iti conduci viata?

Sa ramanem permanent deschisi la schimbare! Sa o primim cu bratele deschise! Sa o cautam cu tot dinadinsul!  Numai analizandu-ne si reexaminandu-ne punctele de vedere si ideile vom ajunge sa progresam! Desi multe dati la rand este posibil sa recadem, iar si iar, in aceleasi tipare repetitive, este important sa ne amintim ca putem sa eliminam vechile obisnuinte si ne putem schimba gandurile si viata.

Zi de zi, sa ne dorim cu toata fiinta noastra “să avem seninatatea de a accepta ceea ce nu poate fi schimbat, curajul de a schimba ceea ce poate fi schimbat si, mai ales, intelepciunea de a deosebi intre cele două posibilităti.” Marcus Aurelius

Daca iti place ceea ce citesti si consideri ca acest articol ar putea ajuta, ofera si altcuiva posibilitatea de a afla despre el! Multumesc.

 

Cu multa sinceritate,

AdelaR

Author AdelaR

More posts by AdelaR

Leave a Reply

20 − four =