Tristețea este o emoție dificilă de care avem parte cu toții. Tristețea poate fi rezultatul pierderii, neputinței sau dezamăgirii, printre multe alte aspecte. Este important să-ți amintești că tristețea este una dintre cele mai comune și naturale emoții umane și este cea care, în cele din urmă, te va ajuta să apreciezi momentele fericite din viața ta. Dacă creezi în mintea ta o delimitare între realitate, în care tristețea este firească și iluzia că poți fi mereu fericit sau bucuros, ar trebui să știi că acesta este mijlocul cel mai amăgitor de a trata viața. Totuși, dacă tristețea se adâncește, acest lucru poate fi un semn că suferi de depresie. Dacă simți că ești din ce în ce mai trist și dacă simți că tristețea ta este greu de explicat, aceste informații despre depresie te pot ajuta.

Este important să știi încă de la început că depresia pare că are propria ei minte. Când ești deprimat ai tendința de a gândi în termeni generali: ”Nimic nu-mi reușește!”, ești critic cu tine: ”Nu sunt în stare de nimic!”, vorbești despre tine în termeni negativi: ”Sunt un ratat!, Mă simt umilit! Îmi este rușine de cine am ajuns!”. Stabilești standarde exigente pe care nu le poți atinge, cauți să fii cel mai bun, ai putea să crezi că ai nevoie să fii aprobat de ceilalți pentru a fi valoros. Însăși natura depresiei este să crezi că are sens să fii deprimat. Cercetările, literatura de specialitate dar și în practica mea profesională am descoperit că prin schimbarea modului de a gândi omul își poate schimba felul în care se simte.

Ruminația sau ”rumegarea” gândurilor este asociată cu depresia întrucât atunci când faci acest lucru te concentrezi pe experiențele negative. Iar când mintea este blocată în sfera gândurilor negative te simți rău, ești pasiv, izolat și ineficient, nu-ți poți da seama că ai alternative. Depresia te poate epuiza, te poate face să te simți gol și obosit. Acest lucru poate face dificilă încercarea de a depăși această stare și dorința de a solicita ajutor.  Cu toate acestea, există pași mici pe care îi poți face pentru a te ajuta să simți că tu deții controlul și pentru a-ți îmbunătăți starea generală:

  1. Fii grijuliu cu gândurile tale, ele îți pot schimba viața! Caută cu orice preț să te salvezi de gândurile și atitudinile negative pentru că atunci când ai grijă de gândurile tale, ai grijă de sănătatea ta mentală. Puterea personală se află în felul în care gândești, iar această putere te face stăpânul propriului destin.
  2. Acceptă faptul real că felul în care te simți acum nu este permanent. Depresia este frecventa, afectează milioane de oameni. Este posibil să nu-ți dai seama dar și alții se confruntă cu provocări, emoții și obstacole similare. Fiecare zi cu această tulburare este diferită, schimbătoare și până la urmă trecătoare. Este important să-ți iei în serios sănătatea mentală și să accepți că felul în care te simți azi, mâine va fi diferit, că acolo unde te afli azi nu este locul în care vei rămâne pentru totdeauna. Fundamental pentru depășirea depresiei este să fii deschis, să accepți situația prin care treci, să te iubești și să ai toleranță față de tine.
  3. Stai în contact cu cel puțin câteva persoane. Nu te retrage din viața socială. Socializarea îți poate îmbunătăți starea de spirit. Păstrează legătura cel puțin cu prietenii și familia pentru a avea cu cine să vorbești atunci când te simți epuizat.
  4. Dacă simți nevoia să-ți plângi de milă, plânge-ți de milă! Dar fă acest lucru în mod constructiv. Suprimarea sentimentelor și emoțiilor poate părea o modalitate strategică de a face față simptomelor negative ale depresiei. Dar această tehnică este în cele din urmă nesănătoasă. Dacă ai nevoie să te simți jalnic o zi, stai cu tine și văicărește-te. Permite-ți să simți propriile emoții, dar nu rămâne acolo. Îți recomand să scrii în jurnal ceea ce experimentezi. Apoi, când trăirile se domolesc, scrie și despre asta. Îți va prinde bine data viitoare când sentimentele de genul acesta revin. Să citești despre simptomele tale depresive poate fi instructiv atât pentru auto-vindecare, cât și pentru speranță.
  5. Fă exact opusul a ceea ce-ți sugerează „vocea depresiei”. Vocea negativă, irațională din capul tău te poate scoate din capacitatea de a te ajuta, de a fi compasionat cu tine însuți. Cu toate acestea, dacă poți învăța să recunoști acea voce, să știi că este vocea nerațională a depresiei, poți învăța să o înlocuiești. Folosește logica drept armă. Analizează fiecare gând în parte pe măsură ce apare. De exemplu, dacă ai tendința de a fi critic cu tine, întreabă-te cum te-ai comporta cu cel mai bun prieten al tău dacă el ar fi în situația ta. Sau, dacă ai luat o decizie care s-a dovedit a fi păguboasă pentru tine, în loc să regreți și să te deprimi, oricum nu mai poți schimba nimic, mai bine întreabă-te: ”Ce decizie aș lua dacă ar trebui să mă întorc la momentul dinainte de a intra în această chestiune?” Acesta este un exercițiu de conștientizare care te ajută să înțelegi că există mai multe variante pentru o situație neplăcută, că nu ești blocat. În felul acesta poți înfrunta ”vocea depresiei” care îți lasă impresia că nu mai poți face nimic.

6.Fii activ. Alege orice formă de exercițiu care-ți face plăcere și practică-l. Există dovezi științifice că exercițiile fizice te pot ajuta să-ți îmbunătățești starea de spirit. Dacă nu ai făcut mișcare de ceva vreme sau ești comod, străduiește-te să mergi 20 de minute în fiecare zi.  

7.Nu bea alcool. Alcoolul nu ajută, dimpotrivă, poate deveni o problemă. Poți crede că dacă bei mai mult decât de obicei, alcoolul poate fi o modalitate de a trece peste probleme, de a-ți ascunde emoțiile sau îți umpli timpul și uiți. Dar alcoolul nu te va ajuta să-ți rezolvi problemele, dimpotrivă, te împiedică să găsești soluții și te poate deprima.

8.Recompensează-te pentru eforturile depuse. Obiectivele pe care ai reușit să le atingi sunt demne de recunoștință iar succesele merită sărbătorite. Recunoscându-ți meritele te motivezi. Poate nu ai chef să sărbătorești cu un tort și confeti, dar recunoașterea propriilor succese poate fi o armă foarte puternică împotriva greutăților apăsătoare ale depresiei.

9. Fă ceva care îți face plăcere, cum ar fi meditația, plimbările în natură, ieși cu amicii tăi, încearcă ceva nou sau fă muncă de voluntariat. Depresia te poate face să te simți obosit, cu toate acestea încearcă să te motivezi să faci anumite activități care-ți fac plăcere, care te relaxează sau te energizează. S-ar putea să vrei să cânți la un instrument, să pictezi… Aceste activități îți pot oferi schimbări subtile de dispoziție și îți pot oferi un bust de energie, care te pot ajuta să-ți depășești simptomele.

10.Caută ajutor pentru depresie. Dacă nu reușești în decursul a mai multor zile să depășești singur stările depresive, cere ajutor unui specialist. 

În cazul în care consideri că ai nevoie de un terapeut, indiferent de problema care te frământă, îți stau la dispoziție. În procesul de vindecare, ceea ce contează este relația pe care o ai cu terapeutul tău. În relația terapeutică, alături de mine te poți simți confortabil, în siguranță, ascultat cu empatie, sunt terapeutul alături de care nu te vei simți judecat sau criticat și cu ajutorul căruia poți avea un parcurs bun și vindecător în cadrul terapiei tale.

Stările depresive nu sunt întotdeauna vești proaste, ele pot reprezenta de fapt momente de luciditate din care să înveți care sunt acele stări care te trag în jos. Poți privi depresia ca picătura care te determină să te ridici și să privești spre interior acum când simți că te prăbușești și te-ai îndepărtat de tine. Privește depresia ca un mesager interior care-ți arată, cu o claritate terifiantă, exact unde ești blocat. Este un învățător exigent care te determină să faci ceva pentru tine!

În final te voi lăsa să te gândești la aceste minunate cuvinte scrise de Rumi: Poemul se numește ”Casa de oaspeți”.

Această ființă umană este o casă de oaspeți.

În fiecare dimineață, o nouă sosire. 

O bucurie, o depresie, o josnicie,

O conștientizare trecătoare, vin

Ca un vizitator neașteptat. 

Fii recunoscător pentru orice vine,

Pentru că fiecare a fost trimis

Ca un ghid de dincolo.

Cu multă sinceritate,

P.S. Dacă îți place ceea ce citești și consideri că acest articol ar putea ajuta, oferă și altcuiva posibilitatea de a afla despre el!

 

Photo: Unsplash.comhttps://www.pexels.com/, Painting by Nick Alm

 

Referințe:

https://www.healthline.com/health/depression/how-to-fight-depression#goals

Învinge depresia înainte să te învingă ea pe tine, Dr. Robert L. Leahy – carte

AdelaR

Author AdelaR

More posts by AdelaR

Leave a Reply

two × two =