Vacanța s-a terminat! Abia ai reușit să te întorci acasă și te trezești din senin abătut, regretând o vacanță recentă. Și nu doar din cauza capcanelor liniei aeriene cu care ai zburat sau a traficului, ci din cauza faptului că „reintri” în viața ta obișnuită. Dacă te consolează cu ceva, să știi că nu ești singurul care experimentează acest sentiment. Da, depresia după vacanță este reală și tratabilă. Dar, cu câteva informații și trucuri simple, poți învinge această depresie pentru a te reîntoarce la viața ta normală și productivă.

Ce spun experții

Vacanța sau timpul liber te ajută să te recuperezi după anumite perioade de stres pentru a evita Burnout sau epuizarea psihică. Concediul te ajută să experimentezi efecte pozitive care-ți pot îmbunătăți bunăstarea generală și performanța la locul de muncă. Pentru a te bucura de aceste beneficii este important să respecți anumite reguli și să te detașezi cât timp ești plecat de problemele și confruntările de zi cu zi. Când te vei întoarce le vei lua în piept cu mai multă forță creatoare.

elefant.ro
American Psychological Association, explică într-un studiu despre faptul că pentru aproape două treimi din adulții care lucrează, beneficiile vacanței dispar în câteva zile. David W. Ballard spune, “angajatorii nu ar trebui să se bazeze pe vacanța ocazională pentru a compensa un mediu de muncă stresant. Dacă nu abordează factorii organizaționali care provoacă stresul și promovează eforturile continue de gestionare a stresului, beneficiile timpului liber pot fi trecătoare. Când nivelul de stres crește din nou la scurt timp după ce angajații se întorc la muncă, acest lucru este rău pentru lucrători și pentru afaceri.”

Un studiu din 2005 realizat de Clinica Marshfield din Wisconsin a constatat că femeile care nu își iau vacanțe regulate au șanse cu două pana la trei ori mai mari să fie deprimate în comparație cu femeile care își iau vacanțe regulate.

Un alt studiu a testat 12.338 de bărbați timp de nouă ani și a constatat că bărbații care nu își iau vacanțe anuale prezentau un risc de 32% mai mare de a muri din cauza atacului de cord și un risc de 21% mai mare de deces din diverse alte cauze.

Dr Mrabet Jihene, psiholog clinician și profesor asistent la Universitatea Americană din Emirate, explică faptul că starea mentală urcă sau coboară in funcție de nivelul de serotonină. Acest aspect este normal. „Când sunteți în vacanță nu sunteți responsabil de nimic, așa că trebuie doar să vă bucurați de timpul vostru, nu există nici o datorie. Când vă gândiți să vă întoarceți la muncă, începeți să gândiți „bine, și acum problema va începe”. Așa începe si anxietatea sau depresia. Ca de foarte multe ori în viață, felul în care privești anumite aspecte ale vieții, felul în care gândești despre ele, determină plăcere sau depresie.

„Depresia post-vacanța poate fi cauzată și de un sentiment al pierderii aspectelor pozitive ale unei vacanțe, de exemplu timpul cu familia sau cu cei dragi, noutatea, emoția, relaxarea. O persoană poate fi odihnită după o vacanță, dar depinde dacă a reușit să își facă timp pentru activități care să o reenergizeze și dacă a avut suficient timp pentru a se detașa de rutina zilnică”, adaugă Aamnah Husain, psiholog consilier la Centru German de neuroștiință. 

elefant.ro

Care sunt factorii care determină instalarea depresiei de după vacanță

Când pleci in vacanță iți propui să te deconectezi complet de rutina zilnică, să îți reîncarci bateriile, să îți îmbunătățești atitudinea mentală și nu în ultimul rând, pentru puțin timp, să simți că trăiești ce nu ai mai trăit până acum. Atunci când ești în vacanță doi neurotransmițători sunt activați, iar ei te ajuta să-ți realizezi aceste dorințe. Dopamina care stimulează atenția, mărește tonusul și energia, accelerează ritmul cardiac și încetinește digestia. Și serotonina care determină o stare de liniște și relaxare, afirmă Baird Brightman, doctor, psiholog și consultant organizațional din Massachusetts. Prin urmare, nu este de mirare că după ce te întorci acasă și nivelul acestora scade să simți o ușoară stare de depresie.

„Este, de asemenea, un moment cu adevărat important pentru a întări legăturile cu persoanele importante din viața ta, partenerul tău, copiii, prietenii, părinții”, spune Nadine Kaslow, doctor, psiholog clinician și profesor la Școala de Medicină a Universității Emory din Atlanta. Iar când veniți acasă aceste interacțiuni sunt brusc întrerupte de ritmul alert și necesitățile firești ale vieții.

Istoricul psihologic și personalitatea sunt factori importanți care pot contribui la instalarea depresiei: suferi de anxietate sau depresie în mod obișnuit? Dacă da, este posibil să o simți mai profund după ce vacanța s-a terminat. Factorii de mediu, cum ar fi condițiile de viață, situația financiară, stresul zilnic sau singurătatea, sentimente de vinovăție și tristețe, neîmplinirile, contribuie la instalarea depresiei după vacanță. „Dacă vacanța este prea lungă, atunci adaptabilitatea sau ajustarea vor fi puțin dificile”, spune dr. Jihene. Dr. Husain spune, „Dacă vacanța ta a fost foarte agitată și nu ai avut prea mult timp pentru a te adapta vieții de zi cu zi, acest lucru poate scădea starea de spirit.”  Toate acestea pot contribui la agravarea stărilor depresive.

Ce strategii poți adopta pentru a preveni instalarea depresiei

Depresia după vacanță poate fi evitata și totul depinde de tine! Iată câteva sugestii utile, care odată adoptate fac diferența:

  • Revino acasă cu două zile mai devreme de a începe munca. Ocupă-te de cele necesare casei: spală-ți hainele și aranjează prin casă, oricum acestea trebuiau cumva rezolvate. La nivel inconștient o casă ordonată și curată te liniștește și te face să te simți bine, confortabil. Dormi mai mult în aceste zile pentru a te simți vitalizat. Recunoaște sincer că această perioadă de ajustare poate fi provocatoare, dar este temporară.
  • Fii recunoscător pentru ce ai avut și pentru ce ai! Viața nu este o continuă vacanță, nu asta te reprezintă pe tine ca întreg. Tu ești tu atât în vacanță cât și în restul zilelor și, sincer, fără zilele de muncă, cum ai putea călători unde dorești?
  • Concentrează-te pe lucrurile importante pe care le ai de făcut. Acest aspect iți oferă sentimentul că viața ta are un scop.
  • In prima zi de muncă planifică doar chestiuni ușoare cu care te descurci rapid și fără stres, pentru a intra ușor in viața obișnuită. După câteva zile poți începe să te gândești unde ți-ai dori să mergi în vacanța viitoare, începe să-ți faci planuri.  
  • Dacă gândurile te poartă în vacanța trecută, retrăiește amintirile plăcute și caută să te reasiguri că vei mai avea parte de asemenea momente. Munca pe care o faci iți aduce banii necesari următoarei vacanțe. Acest lucru nu este o simplă amăgire, este realitatea. Caută aspectele pozitive ale vieții. Dacă anxietatea crește, încearcă să înțelegi care este motivul, înțelege-l, acceptă-l. Meditația te poate ajuta și ar trebui să fie prima ta alegere înainte de medicamente. Fă sport sau ieși mai mult cu prietenii tăi.
  • Dacă simți că nu poți trece singur peste acest impas, cere ajutor, vorbește cu cineva apropiat sau cu un specialist dacă consideri că este cazul. 

În loc să te simți trist și deprimat atunci când te întorci din vacanță mai bine caută să-ți amintești ce minunat este să fii acasă. Chiar dacă ai fost în cea mai interesantă țară, cel mai frumos loc sau dacă ți-ai vizitat familia în orașul natal, viața ta reală este acolo unde deschizi ușa cu cheia pe care o ții la breloc. Este locul unde ai ales să plătești chirie sau rate la bancă. Este minunat să dormi în patul tău, să simți mirosul propriei case, să-ți conduci mașina și să te duci în locurile tale preferate din apropiere. Poți să te vezi cu prietenii, să te relaxezi pe canapeaua ta și să ieși în locurile pe care le iubești. Te-ai întors la rădăcina existentei tale, acasă este parte din ceea ce ești tu. Călătoriile sunt întotdeauna distractive, este momentul în care pleci să experimentezi altceva, să explorezi lumea, să ai noi aventuri. Atunci lași în urmă viața ta reală pentru a te bucura în altă parte, dar când va veni timpul să te întorci acasă, fii pregătit sa o faci! 

Anticiparea unei vacanțe iți oferă un sentiment minunat, dar să trăiești în așteptare sau deprimat următoarea vacanța nu e deloc cool și nici matur. Viața ta este suficient de plăcută, nu ai motive să te temi de sfârșitul vacanței. Toată viața este o călătorie, ce rost are să te deprimi din cauza unei vacanțe!

Cu multa sinceritate,

P.S. Dacă iți place ceea ce citești și consideri că acest articol ar putea ajuta, oferă și altcuiva posibilitatea de a afla despre el!

 

Photo: Unsplash.com

Referințe:

American Psychological Association- Vacation Time Recharges US Workers, but Positive Effects Vanish Within Days, New Survey Finds

HealthI-Gulf News:  Just got back from holiday…why am I depressed?

Psychology Today – Post-vacation Blue

AdelaR

Author AdelaR

More posts by AdelaR

Leave a Reply

one × 5 =