Este clar pentru toata lumea ca posibilitatea de a alege ne imbunatateste calitatea vietii! Daca alegerile sunt sanatoase si constiente, asta inseamna ca a fost inteleasa diferenta dintre nevoie sau necesitate si dorinta! Nu pot spune fără echivoc că a avea prea multe alegeri este negativ, dar pot afirma cu siguranta că atata timp cat noi nu le știm limitele ele nu vor deveni o binecuvantare pentru sanatatea mintii noastre. Varietatea produselor de care dispunem contribuie la: anxietate, stres, nemultumire, stari mentale care ne determina sa facem alegeri nepotrivite.

Amartya Sen, economist si filozof, castigator al premiului Nobel a analizat importanta libertatii de a alege, a autonomiei si a conditiilor care o promoveaza. Amartya ne sugereaza sa ne intrebam daca aceasta libertate ne este benefica, ne hraneste sufleteste sau nu, ne limiteaza, creste respectul de sine sau se diminueaza. Intrebandu-ne, fiind sinceri cu noi cand mergem, buimaci sau aproape ametiti, prin magazine de tot felul: am nevoie? este scump comparativ cu ceea ce ofera? mi-l permit? Fii prezent, perfect constient cand intri la cumparaturi deoarece totul este o tentatie !

Este uluitor sa intri in ziua de azi in magazin cu intentia de a cumpara ceva rapid! Sunt atat de multe produse, variate si diferite, atat de multe marci care produc acelasi sortiment de produs, atat de multe dimensiuni si forme, culori si arome. Naturale sau mai putin naturale, proaspete, congelate, murate, confiate, ambalaje mari sau ambalaje mici. Aceasta larga paleta de sortimente de produse o gasim atunci cand mergem la magazin sau cand mergem la piata, cand mergem sa cumparam haine sau cand mergem sa cumparam detergenti, la farmacie, la restaurant, la coafor, cand decidem sa ne schimbam televizorul sau sistemul audio,etc. Dar daca tu esti genul de cumparator precaut care cauta sa cumpere la un pret mai bun? Sau doar produse naturale sau doar produse proaspete? Sau nu preferi grasimea? Sau nu tolerezi laptele si cutati produse fara?… Cine are atat de mult timp la dispozitie sa ia o decizie corecta?

Cumparam azi mai mult decat am cumparat in trecut, dar de ce nu suntem oare mai fericiti? Si daca suntem mai nefericiti, de ce continuam sa cumparam?

La aceasta intrebare raspunde un studiu aparut in revista „Journal of Personality and Social Psychology”,  “When Choice Is Demotivating”. Studiul a fost realizat intr-un magazin cu preparate gastronomice, in vecinatatea unei comuntitati de lux. Cercetatorii au asezat pe masa mostre cu dulceturi  exotice si de buna calitate, iar clientii care gustau aceste produse primeau un cupon, care valora un dolar, daca cumparau un borcan de dulceata. Pe o masa au pozitionat 6 varietati de dulceata, pe o alta 24 de varietati, (incluse aici si cele 6), toate oferite spre vanzare. Masa cu mai multe sortimente a atras mai multi oameni, masa cu mai putine sortimente a atras mai putini oameni. In medie, in ambele cazuri, oamenii au gustat acelasi numar de dulceturi. Cand au trebuit sa cumpere, insa, o diferenta era evidenta. 30% din cei care vizitasera aria unde au fost mai putine sortimente, au cumparat un borcan, si doar 3% din vizitatorii ariei cu sortimente mai multe au facut acest lucru!

In concluzie, un numar  foarte mare de optiuni ne descurajeaza, deoarece ne consuma prea mult timp si efort pentru a ajunge la o concluzie. Astfel decidem sa nu decidem! Si nu cumparam produsul! Si daca-l cumparam, efortul pe care l-am depus pentru a ajung la o concluzie ne diminueaza bucuria cumpararii lui! De asemenea, un numar mare de optiuni reduce placerea a ceea ce am ales deoarece nu putem infrange acest tipar al gandirii consumatoriste: au ramas atat de multe produse nealese! Si astfel ne ruinam placerea singuri!

De ce nu putem stapani aceasta dorinta?

B. Schwartz ne spune cateva motive demne de analizat:

  • Industria publicitatii face ca produsele sa fie imposibil de ignorat.
  • Exista publicitate peste tot!
  • Avem tendinta de a trage cu ochiul la ceea ce fac altii si apoi folosim acest lucru ca standard de comparatie.
  • Economistul Fred Hirsch spune ca suferim de ceea ce el numeste „tirania unor decizii mici”. Acest lucru se intampla atunci cand ne spunem, „mai mergem doar la un magazin sa ne uitam pe un catalog sau doua inainte de a decide”, si asa ajungem prin 20 de magazine in loc de 4.

Suntem atat de bine manipulati in acest domeniu, incat, atunci cand ne trezim nervosi dupa o sesiune de cumparaturi, avem tendinta sa invinovatim vanzatorii, traficul, preturile, calitatea marfii, orice altceva in afara de coplesitoarea varietate de produse si inconstienta activa cu care alegem sa mergem la cumparaturi.

Aceasta cruda realitate ne loveste si atunci cand vine vorba de locul de munca. Credem ca daca avem atat de multe posibilitati in alegerea unui job este incurajator. Azi putem alege fara problema atat angajatorul cat si natura muncii pentru care ne-am pregatit , putem promova. Toate acestea par sa ne satisfaca. Dar toate vin cu un pret de platit! Pretul este pe de o parte sarcina, nu usoara, de a stange informatii utile si a lua decizii bune care sa ne aduca multumire . Si eu intreb: Cand mai avem timp sa ne bucuram de ceea ce avem in momentul respectiv, cand noi intram imediat in alerta pentru a vana urmatoarea „mare sansa”? Tu cum vezi acaeasta situatie? Te-ai intrebat?

Dar, vine in viata fiecaruia dintre noi,  acel moment minunat cand suntem nevoiti sa realizam ca singurii vinovati de acest nefericit paradox suntem noi! Cand ne hotaram sa privim realist acest fapt ne vedem nevoiti sa luam cateva decizii serioase!

Pentru mine, prima realizare socanta a fost in urma cu 7 ani cand am venit acasa cu cel mai scump articol de imbracaminte pe care-l detin, din fericire si ultimul! Uitandu-ma in urma sunt foarte recunoscatoare pentru acel moment de trezire!In acea zi am simtit bucurie, cand mi-am “demonstrat” ca pot sa cumpar acel lucru. Dar si tristete si dezamagire, dupa! Deoarece mereu aparea o umbra de regret cand ma gandeam ca poate exista o alta alegere mai buna. Sti despre ce vorbesc? Mi-am promis atunci sa fac o schimbare radicala. Si am facut-o! A durat mult? Da. A fost usor? Off, nu! A meritat efortul? DA!

Ce avantaje avem daca decidem sa facem alegeri constiente, care ne aduc beneficii: mergem la cumparaturi cand avem nevoie cu lista pregatita. In felul acesta nu mai cumparam ce nu putem consuma si nu mai facem risipa! Ramanem cu mai multi bani in buzunar. Cumparam produse mai calitative si mult mai bine selectionate. Castigam timp, fara sa ne stresam. Pentru a fi multumiti, este important sa justificam rational alegerile facute si apoi emotional!

Sfaturi utile in luarea unei alegeri potrivite

Efortul necesar pentru a face o alegere buna creste pe masura ce numarul alegerilor de care dispunem creste!Daca nu dorim sa transformam o alegere buna intr-o povara, B Schwartz ne sugereaza sa urmam acesti pasi:

Pasul unu, este important sa stim ce dorim!

Noi facem alegeri pe baza modului in care ne asteptam ca experientele sa ne faca sa ne simtim!  Daca stim ceea ce ne dorim, putem anticipa exact cum o alegere sau alta ne va face sa ne simtim. Este important sa ne amintim ca, amintirile din trecut si asteptarile pentru viitor sunt cele care ne guverneaza deciziile! Prin urmare, treci in revista cateva decizii luate deja ( un articol de imbracamite, ceva pentru bucatarie, o masina, locul de munca, shimbarea unei relatii). Straduieste-te sa-ti amintesti cat timp ai pierdut cu munca de cautare a produsului, decizia si sentimentele pe care le-ai avut dupa. Ai fost multumit atunci, dar acum?

Intreaba-te: eu sunt un alegator sau un culegator de produse?

Alegatorii sunt cei care au timp sa se gandeasca la importanta unei decizii si actioneaza in consencinta. Cand suntem coplesiti de luarea deciziilor, suntem fortati sa devenim culegatori. Acele persoane care culeg pasiv ceea ce le pica in fata ochilor.

Pasul doi, culegem informatii!

Dupa ce am luat o decizie si am stabilit obiectivele spre care tintim, urmeaza sa culegem informatii pentru a evalua optiunile. Acest lucru il facem revizuind-ne trecutul, experienta si evaluarea altora. Aceasta evaluare ne permite eliminarea sau cel putin micsorarea numarului de decizii nefericite. Ne ajuta sa eliminam un tipar.

Pasul trei, evaluam informatia!

Pentru ca avem la dispozitie un numar mare de optiuni, avem nevoie de un numar tot la fel de mare de informatii pentru a lua decizii bune! Pentru a face alegeri care sa ne satisfaca, informatia trebuie sa fie de buna calitate, cat mai bine analizata si cernuta. Nu ne putem baza dor pe informatiile culese din jur si traite de altii, este benefic sa evaluam si sa cantarim prin propriile noastre seturi de valori si experiente. Iar acestea conteaza cel mai mult, propria evaluare! Sa ne amintim un fapt: cu cat mai multi oamenii cred intr-o informatie, cu atat mai rapid vom auzi de ea si cu atat mai multa lume va avea tendinta sa creada ca este reala. Momentele cand am decis sa cumparam “ceea ce este mai bun” si acele momente rare cand am  zis “asta este suficient de bun”, sunt ale noastre si tin de rationalul personal!

Pasul patru, straduieste-te sa iei decizii ireversibile!

Este adevarat ca suntem tentati sa intram intr-un magazin care ne permite sa returnam produsele? Este bine de stiut ca posibilitatile de a ne putea razgandi sporesc sansele de “a ne schimba mintea”. Cand o decizie este finala, noi ne angajam intr-o varietate de procese psihologice care sporesc sentimentele pe care le traim cu privire la alegerea facuta. Daca decizia este reversibila, nu implicam aceste procese in aceiasi masura. Nu ajungem sa ne impacam si sa vedem produsul ales ca fiind suficient pentru noi. Aceasta “posibilitate” ne face mai putin satisfacuti de decizia finala. Si…. Publicitatea isi doreste ca noi sa fim nemultumiti, pentru a reveni mereu si mereu! Tu ce crezi?

Prin urmare, este foarte important sa analizam intens toate posibilitatile inainte de a lua o decizie, sa ne intrebam ce este important pentru noi, si in mod particular ce este important la acea decizie, care sunt consecintele pe termen scurt sau lung.

Alegerile intelepte incep prin a sti sigur care sunt motivatiile! In acest fel cauti si accepti doar ceea ce este cel mai potrivit tie! Atunci cand esti satisfacut de deciziile tale, nu te va mai ingrijora posibilitatea ca exista ceva mai bun!

Oamenii cu asteptari foarte sus setate, devin mai nemultumiti de viata lor, mai putini fericiti, mai putin optimisti si mult mai depresivi decat aceia care au avut mai putine asteptari atunci cand au initiat o actiune. Iar acest aspect il putem observa usor in realitatea vietii de zi cu zi!

Pana si cea mai nesemnificativa decizie pe care o putem lua, de exemplu tipul de ceai pe care-l alegem, devine important daca noi credem ca aceasta alegere ne dezvaluie ceva despre noi insine!

Schwartz spune ca traim vremuri la care stramosii nostri nu visau! Suntem in varful piramidei, inconjurati de abundenta materiala. Orice ne dorim, putem avea, pentru a descoperi uimiti ca ceea ce avem nu ne satisface in masura in care ne-am asteptat. Suntem inconjurati de dispozitive moderne care ne ajuta sa economisim timpul (automobile rapide, mijloace de transport in comun rapide, tot felul de aparate casnice care muncesc pentru ca noi sa avem timp), si cu toate acestea suntem mai presati de timp, mai mult ca oricand in istorie. Suntem liberi sa ne cream viata pe care o dorim, dar stim oare ce viata ne-ar putea face cu adevarat fericiti?

Ce putem face?

Posibilitatea de a alege este esentiala pentru starea noastra de bine. Pentru a avea controlul asupra alegerilor excesive trebuie sa stim ce anume conteaza pentru noi cu adevarat, ce necesitati avem si sa ne concentram atentia asupra lor, neglijand alte optiuni. Aceasta restrictie ne va permite sa facem alegeri mai bune de care sa fim multumiti!

Dar cum ar fi sa ne multumim cu ce avem! Cum ar fi sa cumparam doar daca devenim cu adevarat nemultumiti! Cum ar fi sa nu mai traim in eterna iluzie ca ceea ce este nou, este mai bun!  Cand cumparam ceva nou si scump, ne amintim oare ca dupa cateva zile pretul scade considerabil? Ne intrebam, oare: Merita investitia pe termen lung? Nu as putea face altceva cu banii pe care-i castig? Am uitat sa fiu recunoscator pentru ceea ce am? Si daca o sa cumpar altceva, voi fii fericit?

Petrece mai putin timp in cautare acelui lucru perfect. El nu exista, tu il definesti ca fiind perfect!

Punctul de pornire pentru a determina o schimbare este intreruperea patternului actual de gandire, a tiparului social, care aduce cu el reducerea disconfortului psihologic. Satisfacerea mintii critice prin rationament, ne modifica starile emotionale. In felul acesta vom deveni inclinati sa cumparam constient ceea ce avem nevoie, si nu inconstient ceea ce ne dorim!

Eu am testat aceste metode si, crede-ma, te rog, sunt extrem de benefice! Daca acest articol nu ti s-a parut convingator, mai jos este atasata inregistrarea psihologului Barry Schwartz, care in cartea sa “The paradox of choice” argumenteaza cum prin reducerea numarului de alegeri ne putem reduce anxietatea. In felul acesta luam decizii mai bune, de care sa fim multumiti.

Daca iti place ceea ce citesti si consideri ca acest articol ar putea ajuta, ofera si altcuiva posibilitatea de a afla despre el! Multumesc.

Cu sinceritate,

 

Photos: Unsplash, Siempre Lindas

AdelaR

Author AdelaR

More posts by AdelaR

Leave a Reply

nine + one =